Terugkijken Webinar Hoger Onderwijs – Informatievaardigheden als 21st century skill

Hoe manoevreer je door de informatiejungle in deze tijden van ‘nepnieuws' en Facebook als nieuwsbron? Om kwalitatief betere beroepsproducten te schrijven, is er meer aandacht nodig voor informatievaardigheden.

Op 30 augustus was het live webinar Informatievaardigheden als 21st century skill. Wij hopen dat u dit met veel interesse heeft bekeken.

Helaas lukte het door technische problemen niet iedereen om live mee te kijken. Dat spijt ons zeer. Gelukkig kan iedereen het webinar nog eens rustig terugkijken, alleen of met collega’s. Ook nodigen we u van harte uit om vragen te blijven stellen en informatie te blijven delen via het chaticoontje.

U kunt het webinar hier terugkijken.

Wij zijn natuurlijk erg benieuwd naar uw mening. Wilt u bijgaande korte vragenlijst voor ons invullen? Voor een eventuele volgende keer kunnen we dan nog beter inspelen op uw vragen en wensen.

Ontzettend dank voor alle enthousiaste reacties en tot een volgend webinar!

Inhoud Webinar
In een tijd waarin Facebook als nieuwsbron wordt gebruikt – ook al blijken nieuwsberichten regelmatig hoaxen te zijn – en de Amerikaanse president het zich veroorlooft om ‘alternatieve feiten’ de wereld in te helpen is het van groot belang om te kunnen zien wat ‘nepnieuws’ is. Het is belangrijk om te kijken met welke doelen informatie wordt aangeboden, welke informatie meer aanvulling behoeft en hoe je meerdere soorten bronnen met elkaar kunt vergelijken. Om behendig door de hedendaagse informatiejungle heen te manoeuvreren zijn kennis en vaardigheden nodig: het kunnen vinden, beoordelen en vastleggen van de juiste informatie, maar vooral ook een kritische houding.

In het onderwijs wordt nog maar in beperkte mate aandacht besteed aan informatievaardigheden. Studenten hebben echter vaak moeite om te zoeken met de juiste zoektermen en te filteren welke informatie van belang is. Om kwalitatief betere beroepsproducten te schrijven, is er meer aandacht nodig voor informatievaardigheden. Onafhankelijk wetenschapper Lidewij Niezink schreef daarom het nieuwe boek Kritisch zoeken, denken en evalueren als basis voor een volledige module over dit onderwerp.

Lidewij ontwikkelde voor de Hanzehogeschool een eerstejaarsvak over kritische informatievaardigheden. In dit webinar deelt ze haar ervaringen en praktische tips. Ze spreekt o.a. over:

  • de keuze rondom timing van het aanbieden van informatievaardigheden in een curriculum;
  • de opzet van een vak informatievaardigheden, zelfstandig of in combinatie met andere vakken;
  • thematisch werken en het laten aansluiten van informatievaardigheden bij de belevingswereld van de student.


Doelgroep
Het webinar is voor alle docenten in het HBO en WO die bezig zijn met de ontwikkeling van hun onderwijs en praktische handvaten kunnen gebruiken bij het integreren van informatievaardigheden in het curriculum.


Over Lidewij
Dr. Lidewij Niezink is onafhankelijk wetenschapper, sociaal psycholoog en ondernemer. Ze promoveerde aan de Rijksuniversiteit Groningen op onderzoek naar empathie en altruïsme. Sindsdien werkt ze aan de ontwikkeling van onderzoek, onderwijs, training en vaardigheden naar empathie als competentie.

Daarnaast is ze 10 jaar werkzaam geweest als docent aan de Rijksuniversiteit Groningen en vervolgens de Hanzehogeschool Groningen. In haar tijd als AIO aan de RuG en daarna als docent viel haar op hoe informatievaardigheden cruciaal zijn voor het doen van degelijk onderzoek, maar slechts informeel verweven waren in curricula.

 

Webinar terugkijken

Dit webinar is opgenomen op 30 augustus 2017