Terugkijken webinar uit de serie ‘Het lerende kind’ – Inzichten vanuit de wetenschap, toegepast in de praktijk – Paul Kirschner
Bij het ontwikkelen van onze leermiddelen zijn inzichten uit onderwijsonderzoek de basis. Bijvoorbeeld onderzoeken die gaan over hoe kinderen leren, wat kinderen nodig hebben om te (blijven) leren en op welke manier het leren het meest effectief is.
Hiermee ontwikkelen we leeroplossingen die jij praktisch toepast in de klas. Bijvoorbeeld de opbouw van ‘samen’ naar ‘zelf’ in onze lesmethoden, het EDI-model als uitgangspunt in onze rekenmethode of het gespreid en herhaald oefenen met onze online oefenmaterialen.
In de webinar serie ‘Het lerende kind’ delen dé experts op het gebied van leren hun inzichten met je en zie je hoe wij dit vertalen in onze leeroplossingen.
Wat kun je verwachten?
- Inzicht in de meest recente leertheorieën en onderzoeken;
- Live vragen stellen aan de meest gevraagde onderwijsexperts van dit moment;
- Inzicht in hoe je de leertheorieën terugziet in onze leermiddelen;
- Inspiratie en praktische tips voor toepassing in jouw klas.
Paul Kirschner
- Wie? – Paul Kirschner is emeritus professor en hoogleraar Onderwijspsychologie aan de Open Universiteit. Hij is onderzoeker, onderwijsblogger en auteur van vele artikelen en boeken over onderwijs en onderwijspsychologie.
- Expertise? – Leren en leerprocessen, Leertheorieën, De hersenen en leren, Effectief leren, Zin en onzin van onderwijsinnovaties.
- Wat kun je verwachten? – In het webinar gaat Paul in op de cognitieve architectuur van leren, het combineren van beeld en tekst (‘dual coding’ theorie), het belang van het activeren van voorkennis en van gespreid oefenen en herhalen.
Aan de hand van praktische voorbeelden laten wij zien hoe deze onderwerpen terugkomen in onze leermiddelen voor het basisonderwijs.
Dit webinar is opgenomen op 6 februari 2020